kyoto en meer - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Annie en Rinus - WaarBenJij.nu kyoto en meer - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Annie en Rinus - WaarBenJij.nu

kyoto en meer

Door: ARi

Blijf op de hoogte en volg Annie en Rinus

06 Mei 2014 | Japan, Kyoto

Reisverslag 26-4 tot 2-5
Om 9:30 zitten we op de fiets om wat tempels te bezoeken. Higashi Honganij tempel staat in de steigers daar kunnen we een groot gedeelte niet van zien. Door het park van Imperial Palace wat gigantisch groot is. De tour die we door he paleis willen doen gaat helaas niet door omdat Kyoto office of imperial household op zaterdag gesloten is. We fietsen door naar de wijk, waar we gister ook waren om de rest te bekijken. De fiets in Kyoto parkeren is nog wel een probleempje even zoeken waar het wel en niet mag.
Uiteindelijk zien we vandaag alleen de Ginkakuji tempel complex wat ook weer groot is met een mooi aangelegd park. Lopen nog wat leuke straatjes door omdat nu wel weer de meeste tempels dicht tussen 16:00 en 17:00 uur. Fietsen terug en komen langs wat leuke steegjes en stappen af om wat rond te sjokken hier.10 voor 7 brengen we de fiets terug, precies op tijd en hebben wel een drankje verdiend camparie met orange is best lekker. Voorbereidingen over Nara waar we morgen met de trein naar toegaa

Om 9:30 zijn we in Nara, waar we ontbijten en de stadskaart bekijken wat we willen zien en wat er in een dag past. Als 1ste de Gangoji tempel en de Kofukuji tempel met een 5 verdiepingen pagode. Dan de Todaiji tempel ook weer in een groot park waar het wemelt van de tamme herten. De tempel is prachtig met een grote bronzen budha als pronkstuk. We doneren een dakpan voor ca. €7 aan de tempel met eigen tekst en onze namen erop. Liggen we straks op het dak van deze tempel. De Yakushiji tempel is verder lopen dan gedacht, maar redden het nog voor sluitingstijd, helaas ook hier weer een pagode in de steigers maar al met al blijft er nog voldoende te zien. Met de bus terug naar het JR treinstation. We drinken een heerlijk wit wijntje in Nara. Zijn om 18;30 weer in Kyoto. Stoelen reserveren voor de treinreis van morgen. Eten in een gespecialiseerd tongen restaurantje en ik val om van vermoeidheid.

Vanochtend lopen we iets voor negen bepakt weer naar het station. Trein van 10:10 naar Shin Osaka om 10:59 de skinhansen trein naar Fukuyama en dan overstappen voor het laatste stukje naar Onochimi. Hotel met prachtig uitzicht over de haven. Het zijn alleen verrekte veel traptreden om daar te komen en redelijk steil . Rinus gaat eerst met rugzak en al vragen of ze een kamer hebben, komt dan terug met het nieuws dat we er kunnen verblijven en sjouwt ook mijn rugzak naar boven. Een bonk spieren die man. Gaan de fietsen verhuur langs en de bagage vervoer regelen. Overal zeggen ze dat het morgen gaat regenen en onweren dus geen weer om de eilanden over de fietsen. Een stukje hardlopen niet erg veel kilometers maar wel berg op en af. Het begint ook te regenen dus besluiten we om een dag hier te blijven. In het hotel een Thais diner met uitzicht over de haven.

Lekker relaxt deze morgen. Na het ontbijt lopen we de historische route met oude steegjes en warempel weer tempels en shrines. Teveel om op te noemen we zien er zeker weer een stuks of tien. Met de ferry even naar de overkant om te lunchen echt een leuke plek met moeders achter de toog (klein, krom, Japans vrouwtje met extra handicap o benen) en terug naar het hotel om de spullen klaar te maken voor morgen. Wat moet ermee op de fietstocht. Nog wat lezen over de komende dagen en ongeveer een plan voor de komende dagen. De railpassen zijn tot 7-5 geldig en willen ongeveer weten waar we dan zijn omdat we dan een dag of 5 á 6 iets anders moeten doen dan met de trein reizen. De day pack klaarzetten voor de fietstocht en hopen dat het droog blijft. Vandaag was het eigenlijk prima weer.

Vanmorgen om 7:45 weer die helse afdaling met onze bagage. Leveren onze grote rugzakken in bij een winkeltje op he station en hopen ze morgen weer terug te vinden in Imabari. Bij de fietsen verhuur een eindje verderop 2 fietsen geregeld die we aan de overkant weer in kunnen leveren. Met de Ferry naar het 1ste eiland Mukaisihma eiland. We gaan 6 eilanden over fietsen en 6 bruggen. We hebben de keuze uit 3 routes, die we gemengd gaan fietsen in 2 dagen. De totale afstand zal dan ca. 80 km zijn. Op het eiland Innoshima kiezen we de blauwe route en daar zitten een paar pittige hellingen in, daar moeten we toch echt de fiets voor af. De uitzichten zijn prachtig. Rond 16:00 zijn we bij het reeds gereserveerde questhouse met eigen onsen. Ik had ondergoed laten liggen in Onomichi en daar hadden ze voor gebeld, nou ik ga niet terug fietsen voor een onderbroek en BH maar het geeft wel aan hoe ze er hiermee omgaan. We maken een wandeling langs het strand en helpen mee slakken zoeken. Voor het diner even in de onsen om de spieren te ontspannen.

Rinus gaat rond een uur of zes een uurtje hardlopen, kan de puf niet op brengen en moet straks dan in dezelfde kleren op de fiets bleeeh. Het ontbijt japannees stijl staat keurig op tijd gereed. We rijden om een uur of 8 weer weg. Adembenemende vergezichten over de Pacific Oceaan, met zijn vele eilanders bewoond en onbewoond in een azuurblauwe oceaan. Soms een steile helling waarvan er eentje 10% is, daar fiets ik niet tegenop hoor. Inmiddels weet ik ook niet meer hoe te zitten op dit zadel, maar niet zeuren we zijn er bijna!!!!!
Bij de Yoshiumi ikiiki hall op Oshima eiland stoppen we voor de lunch heel apart, hier kun je alleen maar vis en schaaldieren eten. Er is van alles, inktvis op een stokje in allerlei kleuren en maten, tientallen soorten schaaldieren, allerlei soorten vis, diversen soorten garnalen, kreeft, groente pakketje. We kijken onze ogen uit en weten niet wat te kiezen. Dan steken ze een kleine tafel barbecue aan en ga je lekker bakken. Smullen niet goedkoop maar wel lekker. Dan fietsen we de laatste brug over die totaal 6 km lang is. De fietspaden die ze bij de bruggen hebben aangelegd zijn effectief met aparte op en afgangen zodat het mogelijk blijft om ertegenop te fietsen, ook hier hebben ze weer goed ver nagedacht. Imbari is groter dan verwacht en het duurt even voor we het treinstation hebben gevonden we fietsen langs een hotel maar dit is het eerste wat er niet goed uitziet verder richting station waar we navraag doen waar onze bagage is. Ergens 3 straatjes verder op vinden we ze, prima geregeld. De fietsen in leveren en een hotel zoeken wat snel gevonden is tegenover het treinstation. Zetten alles op de kamer en gaan regelen voor de reis van morgen het is weer even puzzelen. Tijd voor een biertje zeg

Trein om 8:47 uur naar Todutsa waar we om 10:10 zullen arriveren, en om 10:47 overstappen op de trein naar Oboke arriveren om 11:41 De 2de etappe is prachtig. De trein gaat door torenhoge kloven prachtig gebied hier. We nemen een taxi en gaan door verder de ivy vallei in laten ons afzetten in Nishiiya bij de brug binden de rugzakken aan elkaar en gaan op zoek naar een slaapgelegenheid. Na een pittig klimmetje is er nog plaats bij oyana-so voor 7000 yen per persoon per nacht met ontbijt en diner. Niet goedkoop maar zeker niet het duurste hier op deze plek. Weer met handen en voeten en een paar woorden Japans komen we er weer uit met deze vrouw die volgens ons niet de jongste meer is en het hotel in haar eentje runt. Gaan op zoek of we wat info kunnen vinden over een tocht die we hier morgen zouden kunnen lopen door de vallei met de enorme kloven. Kunnen niets vinden wat erop lijkt en niemand die er iets over kan vertellen. Wel de tijden van de bus weten te bemachtigen, dus misschien is onze start wel ergens anders. Vanavond nog maar eens uitgebreid hierover lezen. Als we terug komen hebben ze de onsen voor ons gevuld heerlijk toch als je schoon en fris eruit komt en midden in dit prachtige gebied staat. Wat ben je dan een bevoorrecht mens dat je dit kunt doen.

• 06 Mei 2014 - 07:47

Marjolein Van Bladel:

Wat een prachtige reisverhalen. En een totaal andere wereld, natuur en cultuur. Alleen het meelezen is al indrukwekkend. Geniet er lekker samen van. Gr. Marjolein

• 06 Mei 2014 - 08:44

Fieneke Van De Ven:

Wauw Annie en Rinus wat een bijzondere reis, wat zullen jullie enorn veel indrukken opdoen. Leuk dat wij zoeen beetje met jullie mee kunnen reizen. Geniet ervan samen ! Groetjes Fieneke

• 06 Mei 2014 - 09:54

Karin:

Heel veel groetjes uit Den Bosch en nog lekker een maand genieten!!
    Liefs Karin

• 06 Mei 2014 - 11:57

Mart Voermans:

Annie en Rinus,

Heel leuk om jullie zo te volgen en complimenten over het spontane zoals het verwoord is.

Heel veel plezier nog en geniet ervan maar dat zit wel goed .

Groetjes mart

• 06 Mei 2014 - 12:43

Sjan.:

Elke keer weer spannend te lezen wat jullie nu weer hebben gezien en beleefd. Gaaf zeg.
    Jan mag weer (los) lopen,en dat scheelt een slok op een borrel.haha.
    Dikke knuffel, Sjan.
    Oh ja ,we vieren Jan zijn verjaardag niet dit jaar.

• 07 Mei 2014 - 18:28

Theo En Margot:

Weer veel gedaan, iedere dag op sjouw maar dat is nog eens wat anders dan hier in de maat lopen! Annie vergeet niet te vaak je ondergoed, anders moet Rinus straks het zijne met je delen. We blijven jullie verhalen volgen.

groetjes, Theo en Margot

• 08 Mei 2014 - 18:35

Marij:

Je hebt weer een mooi en leuk verslag erop gezet, geniet ervan.
    Jij de verslagen, Rinus een uurtje hardlopen!!
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Groetjes Marij

• 09 Mei 2014 - 09:36

Anja Van Den Berk:

Hoi Annie en Rinus, wat is het weer een avontuur. zo leren wij ook een beetje japan kennen. ben benieuwd naar de foto's. nog een hele fijne reis. wij vertrekken vanavond voor 14 dagen naar portugal. even voor 14 dagen mijn hoofd legen, dat is lang geleden....... veel liefs van de janja's

• 09 Mei 2014 - 10:19

Ad En Trudy:

Hoi Annie en Rinus,
    Het is gelukt: we kunnen meelezen ! Leuk, zo kunnen we zien wat jullie zoal beleven. Heerlijk, geniet ervan! Zien alweer uit naar jullie volgend verslag :).
    Een dikke knuffel van ons!
    Ad en Trudy