Nagoya - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Annie en Rinus - WaarBenJij.nu Nagoya - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Annie en Rinus - WaarBenJij.nu

Nagoya

Door: ARi

Blijf op de hoogte en volg Annie en Rinus

20 April 2014 | Japan, Nagoya

16 april
We slapen de klok zowat rond, ontbijt is een missosoep. Met de metro naar Shibuya. Een hele uitdaging om een kaartje te kopen en uit te puzzelen hoe het metro netwerk in elkaar steekt. Vorige week in Parijs was nog redelijk overzichtelijk, maar hier lopen toch iets meer lijnen. Ook onze JR railpassen geactiveerd met ingaande van 17-4. We stappen de metro uit op Harajuku en bezoeken de Meiji-jingu Shinto shrine (soort tempel) Een religie zonder bijbel/koran of iets dergelijks. Gebaseerd op de natuur, vrede en respect. Klinkt te mooi om waar te zijn. De heersers Shôken heeft goed werk gedaan voor het rode kruis. Rondom de shrine is een park aangelegd met veel cypres bomen en de toegangspoort in gigantisch. Een straat is populair bij teenager vanwege de vele ANAP winkels waar ze kleding, snuisterijen van de vele stripfiguren verkopen. Hier lopen meisjes die zo uit de etalage zijn gestapt. Geheel gekleed, geschoeid, gekapt en gegrimd volgens hun idool. Bijzonder om te zien hoe dat er allemaal bijloopt. Lopen naar een kruispunt, wat een van de drukste in Tokio lijkt te zijn. Het krioelt er van de mensen die zich allemaal in beweging zetten als het stoplicht op groen springt. Honderden mensen steken dan het kruispunt over en toch ziet het er niet hectisch uit. Terug naar het hotel, biertje in het cafe, uitzoeken hoe we morgen bij MT Fuji geraken en waar we kunnen slapen. Hotel gereserveerd op hun site. Eten in een Sushi bar.

17 Apr 2014
Om 7:00 op, ontbijt in het hotel en het volgende hotel laten reserveren, op de site is het niet gelukt, we hebben in elk geval geen bevestiging gekregen. Met de JR train naar Shinjuku, niet handig met een rugzak op in een drukke trein. Op dit station stoelen reserveren voor de trein naar Otsuki. Comfortabele trein, de reis duurt iets meer dan een uur, hierna een overstap naar Kawaguchiko waar de de MT Fuji zouden moeten kunnen zien, helaas niets is minder waar, de berg is in nevelen gehuld. We zijn vroeg genoeg om meteen door te reizen naar het 5de station op de MT Fuji, bagage in een kluis gepropt en springen op de correcte bus. Weer een probleem om te begrijpen wat we moeten doen met kaartjes en tarieven. Toch nog voor alle zekerheid vragen of hij echt wel naar het 5de station gaat, zegt hij MT Fuji closed, Fuji closed.
Stop die bus dan maar dan stappen we weer uit. Terug op het station bij de toeristen info navragen wat er aan de hand is. Blijkt er veel sneeuw te zijn gevallen en is de berg afgesloten. Dan gaan we maar lunchen we kunnen toch nog niet inschecken in het hotel. Met de RED line naar het hotel. Deze zit tjokvol en de achterdeur gaat niet open iedereen moet zich door het gangpad wurmen om de uitgang te bereiken wat natuurlijk erg op onze lachspieren werkt. We wensen degene die eruit wil veel succes maar ook wij komen aan bod. Dat valt niet mee met die bagage van ons en nu zijn de andere aan de buurt om ons vriendelijk toe te lachen. Het was een ritje van ca. 20 minuten en die tijd heeft de chauffeuse wel 50 keer sorry gezegd voor van alles en nog wat. Het meest hilarische was wel dat er mensen in haar gezicht veld stonden en ze de straat niet kon over zien. Sorry ik zie geen auto’s sorry, sorry ik zie niets sorry. Sorry komt er iets aan sorry. Nee er komt niets aan. Sorry geen auto,s? sorry en dan verwacht je een knal, maar het ging gewoon goed. 1/3 van het meer rondgewandeld en in een restaurant met uitzicht over het meer een biertje gedronken. Lekker ff relaxen in de massagestoelen en het warme bad van het hotel. Dineren en het plan van morgen bespreken. We willen naar Nagoya maar komen er niet uit hoe we moeten reizen met onze JR railpassen, nou dat moet dus morgen op het station maar gebeuren. De MT Fuji is de gehele dag nog niet te zien geweest hopelijk hebben we morgenochtend meer geluk.

18 Apr 2014
Het ontbijt is tot 9 uur, waren we bijna vergeten, nog net op tijd. Japans en Westers, Miso soep en nog meer Japanse gerechten gegeten. We worden met het hotel busje naar het Station in Kawaguchikoko gebracht.
Het is regenachtig weer en de wolken hangen laag in bergen, Mount Fuji is dus foetsie, nou ja je kan niet alles hebben, misschien als we aan het einde weer terug zijn in Tokyo zijn dat we het nog een keer proberen.
Met de trein naar Otsuki, daar weten ze te vertellen hoe we naar Nagoya kunnen komen, we moeten eerst een stuk teug reizen naar Shin Yokohama, en vandaar met de Shinkansen, hoge snelheidstrein, naar Nagoya. Onderweg besluiten we door te reizen naar Gifu en dit als uitvalsbasis te gebruiken voor bezoek aan Nagoya en Inuyama. In Nagoya overstappen naar de Gifu. Gifu heeft een modern station, mooie uitstraling. Op zoek naar een hotel, vlak bij het station zijn wat straatjes waar hotels moeten zijn, de eerste herkent Annie door het telefoonummer te vergelijken, ziet er leuk uit, echt Japans, maar de persoon die open doet zegt dat het vol is, Rugzakken af en Annie gaat op zoek naar de volgende. Na 15 min komt ze terug gevonden, maar spreken geen woord Engels, we gaan er toch naartoe. Beetje handen en voeten en begrip ven 2 kanten komen we er wel uit.
Kleine kamer met badkamer, goed genoeg.
Nog wat in de stad gebanjerd. Achter het station is een fiets verhuur, willen we regelen voor morgen, de man spreekt ook geen woord Engels, we zeggen dat we morgen terugkomen, hij lijkt het te begrijpen, het legt uit wat het kost, maar of wij het snappen ?, zien we morgen wel.
Op het stations complex ook weer veel restaurantjes, bij een Sakanaya, een Sake met snack genuttigd. In ons buurtje waar het hotel is zitten veel restaurantjes. Ergens naar binnen, druk, plaatsje aan de keuken. Niemand die een woord Engels spreekt, we proberen een paar jongelui aan te spreken, maar ook die spreken maar een paar woorden Engels, dan maar aanwijzen. Het lukt, we krijgen wat te eten, en biertjes. Het gaat er gezellig aan toe, het lijkt wel rommelig, maar alles is schoon, ook geen rotzooi op de vloer. Afrekenen het is Yen 4.126, zo duur hebben we nog niet gegeten, het is ca Eur 29. Ook weer niet al te slecht.
Naar het hotel en nog wat lezen en dagboek bijwerken.

19 april
Op het station een ontbijt bij Vie de France. Ja,ja croissant gegeten. Op naar de fietsenverhuur. Er zit nu iemand anders en die schud nee en het lijkt erop dat we geen fietsen kunnen huren. Rinus haalt zijn paspoort tevoorschijn en dan schijnt het toch te lukken. Weer wat handen en voeten werk, vertaalboekje erbij en de 2 woorden Japans die we inmiddels spreken komen we tot een deal van Yen 200 voor 2 fietsen als ze voor 19:00 uur terug zijn. We fietsen richting Nagara rivier door een aantal woonwijken en bereiken de rivier die we oversteken. Hier zien we de 1ste tempel/shrine we zijn nog niet zo ver dat we het verschil van buiten af zien. Verderop een prachtige boeddhistische tempel bekeken echt zeer fraai. Fietsen langs de rivier naar MT Kinka waar we met de kabelbaan naar het Gifu kasteel gaan met een rijke historie die begint in 1180. Er is een museum ingericht in het kasteel. Bovenop de berg een lunch en genoten van het uitzicht over de stad. Menu kiezen op de kaart betalen in de automaat met dat bonnetje mag je het restaurant binnen en krijg je het gekozen nummer voor gezet. Weer op de fiets en door de historische straat van de cormorant vissers gereden. Dit is het vissen met een soort eenden waarvan ze de slokdarm afbinden met een touwtje zodat ze de gevangen vis niet door kunnen slikken. Op zoek naar een van de drie grootste budha,s van Japan, die we na 3x voorbij fietsen vinden. 23mtr hoog is deze budha enorm dus. Het is best kil geworden en bij het hotel even wat warmere kleding aangeyrokken. Om 17:00 leveren we de fiets weer in en hebben we ca. 30km gefietst vandaag en overal gestopt om te kijken. We lopen over het overdekte winkelcentrum, maar er is al heel veel dicht, dan maar een biertje drinken in de bierhal. Guiness is toch ook wel lekker. We vinden weer een leuk restaurantje waar we proberen wat te eten te krijgen en weer lukt het ons. In het hotel kijken we wat we de komende dagen gaan doen. Besloten om naar Nagoya te gaan, daar een nacht overnachten en dan naar Ise-Shin

20 Apr 2014
Staan om 8:30 gewassen, geschoren, ingepakt en wel op het station, weer een ontbijt bij Vie de France en zoeken alvast uit waar we het beste heen kunnen om te slapen. Binnen 25 minuten zijn we in Nagoya en lopen direct naar het hotel zo’n 20 minuten van het station. Weer zo’n verschrikkelijk groot station dus opletten geblazen om de juiste richting in te lopen. We kunnen nog niet de kamer in maar kunnen wel onze rugzakken achterlaten. Gaan de stad in bij het station staan een aantal futuristische gebouwen, het hoofdkantoor van Toyota zit hier ook even een nieuwe boodschappen auto uitgezocht. Het is een regenachtige dag dus tijd voor een museum bezoek. International Design Centre Nagoya zijn een aantal afdelingen gesloten en wat open is voldoet niet aan de verwachting. Nagoya City Science Museum is beter, maar lastig als je geen Japans kunt lezen. Toch een aantal aardige dingen gezien. Het regent nog steeds naar het hotel wat schrijven en lezen.

• 20 April 2014 - 13:09

Mart Voermans:

Annie en Rinus,

Ik blijf jullie verhalen volgen met veel belangstelling.
    Maak er een gezellige vakantie van.
    Heel veel goeds en plezier.

Groetjes Mart xxl

• 20 April 2014 - 21:55

Theo En Margot:

Dat er zo weinig Engels wordt gesproken is toch wel verrassend niet? Maar jullie zijn niet voor een gat gevangen en houden van uitdagingen. Jammer van die berg. Het leven met dat reizen per trein en hotelletjes zoeken en lunchen/dineren met een borreltjes is wel degelijk zo anders dan het gangetje hier, wat een break weer!

groetjes,
    Theo en Margot

• 21 April 2014 - 17:38

Sjan/jan:

Net weer jullie verslag gelezen.Tot zover wel lekker bezig zo te zien.