Het is weer even geleden, maar hier kom tie weer - Reisverslag uit Kagoshima-shi, Japan van Annie en Rinus - WaarBenJij.nu Het is weer even geleden, maar hier kom tie weer - Reisverslag uit Kagoshima-shi, Japan van Annie en Rinus - WaarBenJij.nu

Het is weer even geleden, maar hier kom tie weer

Blijf op de hoogte en volg Annie en Rinus

17 Mei 2014 | Japan, Kagoshima-shi

3 mei
We willen vandaag Mt Turugi beklimmen met als hoogste punt 1955mtr. Dat heeft heel wat lees werk gekost en we kwamen er niet uit, toch een poging wagen. We stappen op de 1ste bus, die blijkt maar tot Kuboke te gaan, we hebben geen idee waar we zijn en ook niet hoe we naar die berg moeten. Het enige wat hoopvol is dat er meerdere mensen die ook naar de berg willen in hetzelfde schuitje zitten. Dat zijn Japanners en die snappen het ook niet. Even later komt er een kleiner busje die ons aan de voet van de berg brengt. Bij navraag blijkt dat de laatste mogelijkheid om weer terug te gaan al om 15:10 uur is. Dan hebben we niet voldoende tijd om de berg geheel te beklimmen en nemen het eerste gedeelte de kabelbaan zo kunnen we alsnog de top bereiken. Het is een prachtig uitzicht das dan weer wel genieten. We nemen vervolgens de langste afdaling en zijn ruim op tijd weer beneden en gaan terug naar Nishiiya.

4 mei
Rugzakken buiten gezet en even later kom ik buiten en weg zijn ze alle twee, hé dat verwacht je niet op een afgelegen plek als deze. Er staat een auto waar ze inliggen ik wacht ff komt de chauffeur naar buiten en die gaat ons wegbrengen ben er niet helemaal uit waarnaar toe maar ik denk naar de bus halte. Inderdaad zet hij ons daar netjes af en we krijgen nog koffie toe ook. In Hiroschima is het even lastig om een slaapplek te vinden veel hotels zitten vol vanwege het bloemen festival. Het Peace Memorial Park voor een gedeelte bekeken en de Atomic Bomb Dome. Een gebouw wat voor een deel is blijven staan wat nu tot een gedenkteken is van formaat heel indrukwekkend. Er is een bier feest waar een Beierse groep speelt, we drinken hier een biertje en maken een dansje en we zijn meteen populair op dit feestje. Verderop zien we een concert Japanse trommels kei gaaf. En een uitvoering Japanse gevechtsdans. De opbouw van dit festival is zoals bekend met eten en drinken het gaat er wat meer gestructureerd aan toe en je ziet nergens maar een papiertje of bekertje liggen, alles wordt netjes verzameld op de ingerichte zones ingeleverd. Wat wel opvalt is dat Hiroshima een totaal andere sfeer heeft dan de andere steden die we tot nu toe gezien hebben. Dynamischer zou je kunnen zeggen. Het wordt tijd om naar het hotel te gaan voordat ze denken dat we niet meer komen en die laatste kamer die nog over ook bezet is.

5 mei
Het regent dus goed weer voor museum bezoeken. Hiroshima National Peace Memorial Hall for the Atomic Bomb Victims en Hiroshima Peace Memorial Museum zijn te moeite waard en erg indrukwekkend. De geschiedenis trekt aan je voorbij. Eenmaal weer buiten is het droog en kijken naar een gedeelte van de presentatie van dans groepen die door de straten trekt, wat een grote groepen zijn dat. Laat in de middag bezoeken we nog Miyajima Itsukushima Shrine waarvan de gate in de oceaan staat wat alweer een prachtig plaatje oplevert. Weer een dag om.

6 mei 2014
Een paar uur reizen naar Matsumoto kan ik intussen het dagboek ff bijwerken. Vroeg In de middag zijn we op plaats van bestemmingen gaan wat info proberen te vergaren over meerdaagse wandeltochten, dat wil nog niet erg lukken. Samen gaan hardlopen langs de rivier dat ging best wel stroef, ik dacht ik ben het helemaal vergeten hoe je dat moet dan doen. Terug bleek het als een speer te gaan was het vals plat waar we beide niks van gemerkt hadden tot we omdraaide. Toch weer eens zo’n 11km gelopen lekker was dat.

7 mei 2014
Vandaag stad bekeken met oudste kasteel (Matsumoto Castle) van Japan wat zeker de moeite waard was zo wel binnen als het mooie park wat erom heen ligt, verder het huis van een Franse priester de het eerste Japanse woordenboek gemaakt heeft, dat zal een werk zijn geweest neem ik aan. Dit is gebouwd in 1889 en blijkt een leuk optrekje te zijn. Door het historisch straatje Nawate slenteren. Rinus koopt een paar stokken met het oog op de Trail Des Fantomes in Belgje maar ik mag de komende dagen er een van gebruiken en een goede route kaart van de bergen die we morgen in willen. We komen bij een informatie bureau terecht waar ze goed Engels spreken en die zullen wel even bellen met de accommodatie waar we een overnachting willen doen. Nou zeggen die lui er ligt gemiddeld 1 meter zijn in de bergen, wat je nodig hebt is ijzers voor onder je schoenen, een ijs axe en goede winterkleding. Nou de kleding zit wel goed maar de andere spullen hebben we niet en ook niet de vaardigheden om ze te gebruiken. We besluiten om geen meerdaagse tocht te gaan lopen hier in de bergen en houden het op een dag bij Kamiochi (Japanse alpen)

8 mei 2014
7:15 vlug kaartje kopen in de automaat wat nog goed ging ook en wat eten en drinken voor onderweg.
In Shinshimashima overstappen op een bus. Enfin 1;15 later zijn we dan in Kamikochi waar ons wandeltocht begint. De 1ste 500mtr is het druk bij de brug moet iedereen met iedereen met de brug op de foto en druk dat die Japanners daar mee zijn. Direct hierna wordt het een stuk rustiger. We lopen door de vallei omringd met besneeuwde bergtoppen en het is een prachtige dag. We kunnen ons niet voorstellen dat daar boven 1 mtr sneeuw ligt. Stuk door de rivier bedding gelopen hier en daar een aap op ons pad die meer aan mensen gewend zijn dan wij aan hun. Niet dat ze dichtbij komen maar ze kijken niet op of om en wij maar proberen een leuke foto te maken. Bij de Hotaka-jinja Shrine Okumiya het prachtige licht in een moor omgeving bewonderd. We zijn weer op tijd terug voor de bus en trein Al met al een dag vullend programma.

9 mei 2014
Nog vroeger zitten we weer in de trein Shinano-Omachi is ca. 1 uur met de boemeltrein. Hier is het startpunt van de alpen route van 90km. We laten onze grote rugzak door leveren naar JR treinstation in Tayama.
Het 1ste deel is met de bus naar Ogizawa. Vanaf hier ga je met de trolleybus naar Japans hoogst gelegen dam de Kurobe Dam. Immens bouwwerk is dit tussen de bergen het ligt op 1435mtr hoogte Het is een beetje bewolkt maar dat kan de pret niet drukken in deze wederom prachtige omgeving. We lopen over de dam naar het volgende transport met een kabelbaan naar Krobedaira waar het al wat kouder is op 1828mtr. Dan met de volgende kabelbaan naar een hoogte van 2316mtr Daikanbo. Hier waait het er ligt volop sneeuw het hagelt en je ziet werkelijk niks. Alles om ons heen is wit. Met de trolleybus dwars de berg Mt Tatayama heen naar Murodo 2450mtr. Aan deze kant van de berg is het nog slechter een ware sneeuw storm komen we in terecht met nog minder zicht. We blijven zo’n klein uurtje om te zien of het wat opklaart maar tevergeefs. Met de bus een station lager naar Tengudaira. We rijden door sneeuw wallen van een mtr. of 3 maar je ziet het nauwelijks. Dit gebied mag rekenen op de meeste sneeuwval ter wereld, jammer dat dit dan vandaag moet zijn van de andere kant ook weer bijzonder om dit te zien. Bij het uitstappen waai ik bijna uit mijn broek en zie geen hand voor ogen. Gelukkig kunnen we schuilen er is hier een hotel en blijkt dat we de bus naar beneden moeten reserveren. Het personeel staat te wachten op de vis voor het diner vanavond dat van beneden gebracht moet worden, Als de bus dan arriveert is het 1,2,3 go,go en rent er iemand helemaal ingepakt naar buiten, komt terug met gasten en vis. Bijna beneden bij Biojodaira schijnt de zon en kunnen we weer opwarmen. Is een verschil van 18 tot 20 graden. We hebben nog tijd om direct met 2x overstappen door te reizen naar Kanazawa, waar we rond 19:00 uur inchecken in hotel toyoko inn. sushi eten bij een van de betere restaurants mmmmm
10 mei 2014
Maar weer eens een wasje gedaan vandaag, soms zijn die klussen nodig. Het Kanazawa Castle Park met zijn prachtig onderhouden kasteel, bijgebouwen, toegangspoorten, en het Kenrokuen Park dit is een van de 3 mooiste en oudste parken in Japan zegt men. Er staan inderdaad zeer oude bomen die op meerder plaatsen ondersteunt moeten worden. Vroeg in de middag gaan we naar Omicho vis markt, altijd leuk om over de markt te slenteren en je ogen uit te kijken aan de diversiteit die hier is waarvan je het meeste niet herkent. Onderweg weer de Oyama Jinja Shrine bezocht. Echt Japan is een groot openluchtmuseum met op elke straat hoek wel een of ander historisch gebouw, park of monument. De JR treinpassen laten activeren vanaf 13-5-2014. Terug naar het hotel en lezen wat en waar de volgende stappen zullen zijn. In het restaurant vragen we of ze iets willen maken voor 2 personen, we krijgen een schaal met rauwe vis en vinden dat het wel eg weinig is. Enfin we kregen natuurlijk nog meer geroosterde garnalen die we met kop en kont konden eten. voor de BQ slakken,vis en inktvis. Als kadootje 2 oesters. Uiteindelijk gingen we tonnetje rond weer weg.

11 mei 2014
Voor alle moeders in de wereld een happy mumsday. In het Kagayuzen zijde museum en Kanazawa Yasue gold leaf museum meer te weten gekomen over de processen hoe dit alles tot stand komt, ik snap wel waarom die producten zo duur zijn. Een Samurai House en het Shima Geisha House bezocht en door wat historische straatjes gedoold. Een ijsje met zilver en goud stukjes gegeten. Klein uurtje hardlopen langs de rivier.

12 mei 2014
Eerst even stoelen reserveren in de trein voor morgen. Klein plaatsje met schijnbaar mooi stukje strand, daar komen we niet vanwege slecht weer. Fles witte wijn gekocht die we van middag lekker op tutteren. Niks doen een paar uur. In bad met een masker wat we bij het inschecken kregen en een beker wijn wat zal die fijn zijn.

13 mei 2014
Om in Matsue te komen zijn we wel een paar uur onderweg. Bij de toeristen info niets over de berg Daisen. Ook op hun site kunnen we niet vinden of we deze berg op dit moment op kunnen of niet. Maar er liggen hier een paar bijzondere eilandjes voor de kust in de Japans zee en dat is een goed alternatief. De Youth Inn Hostel is de 1ste accommodatie waar het niet prettig toeven is. Maar we hoeven er alleen maar te slapen. Hebben nog precies tijd genoeg om Matsue Castle te zien. Ben op dit moment wel een beetje kasteel, tempel en shrine moe. Rond 11 uur naar bed nadat we de dag rugzak hebben gepakt om naar de eilanden te gaan. We kunnen de rest van de bagage hier achter laten. Om 12 uur gaat eindelijk de irritante piano jazz muziek uit grrrr.
Als ik dan eindelijk slaap zo rond 2 uur schrik ik wakker van een kabaal zeg. Ze hebben heftige woordenwisseling en even later rennen ze door de gang en wordt er met de metalen deuren gegooid, Rinus slaapt lekker door en ik zit rechtop in bed, durf nog niet eens te gaan plassen op de gang. Hier hoef ik niet meer terug voor weer een overnachting.

Vanmorgen tegen Rinus verteld van afgelopen nacht en we besluiten de grote rugzakken op het station in een kluis te doen, en gaan weer op weg. Blijkt voor 3 dagen zo’n , kluis 21 euro te kosten, dus nemen we alles mee.
Om 7:55 zitten we in de bus naar de haven dat is 30 minuten rijden en ik heb het idee dat we de bergen inrijden ipv naar een haven. Het is hier al een mooie omgeving met prachtig licht het is een beetje heiig vandaag en zorgt voor dit speciale licht. Nu een uurtje of 2 ½ op de boot. We lopen de boot op en Rinus vraagt welk stoel nummer hebben we? Geen idee zeg ik. Blijkt dat iedereen op de grond zit of ligt, er ligt een stapel dekens en kussentjes en je maakt het jezelf comfortabel dat is weer eens wat anders toch. Op Nishinoshima aangekomen weer eens bij de toeristen info langs, hier werkt een Australische vrouw die proactief en erg gedetailleerde info verstrekt. We worden door de buschauffeur voor de deur van het questhouse in Urago afgezet. Een zeer vriendelijke dame laat ons de kamers zien. Wat een fijne plek is het hier bij een Japanse familie. Moet alleen nog leren om op mijn knieën aan tafel te zitten. We trekken onze hardloop outfit aan en trekken erop uit richting Kuniga Coast. Een prachtige kliffenkust aan wederom een azuurblauwe Japanse Zee. Dit is echt waanzinnig mooi,prachtige rotsformatie in de zee. Het zijn zeer bijzonder eilanden ontstaan vanuit vulkanische uitbarstingen. We beginnen aan een klim van naar 275 meter, sommige stukken zijn best steil. Er grazen paarden en zwarte koeien die er door hun kleur zeer onvriendelijk uitzien. De 1ste ontmoeting met zo,n beest is geen prettige ervaring, omdat hij onze richting uitkomt en zijn tempo een beetje versneld. Rinus zegt niks aan de hand gewoon doorlopen, maar telkens komt die koe weer. Wij duiken een steil stukje af en lopen door over en met prikkers overgroeid smal paadje zover mogelijk van die koe vandaan. Overal staan die ongure types zeg. Als we helemaal boven zijn is het wel een schitterend gezicht die grazende paarden en koeien met als achtergrond de kliffen en de zee. We gaan over de verharde weg weer terug en ik denk mooi zijn we van die koeien af. Maar niets is minder waar hier staan ze ook pontificaal midden op de weg. In 1ste instantie raken ze nog onder de indruk van Rinus zijn zang capaciteit, maar dat is van korte duur. Al sluipend achter die beesten langs komen we toch weer heelhuids beneden. Is wel leuk om met de Devils trail een paar van die beesten op het pad te zetten als extra hindernis. Onze gastvrouw heeft voortreffelijk gekookt en we proberen wat te praten. Lukt een klein beetje met wat foto’s van thuis en het woordenboekje erbij.

15 mei 2014
Auto gehuurd en het eiland rond gecrost, werkelijk fantastisch hier ondanks de regen. In de middag wordt het droog en kunnen we genieten van zonsondergang aan de kliffenkust. Ik kan er niet genoeg van krijgen hier wordt ik nou echt blij van.

16 mei 2014
Afscheid genomen van dit zeer vriendelijke echtpaar waar de we afgelopen 2 nachten hebben geslapen.
Om 9:00 de auto inleveren en we varen de speed ferry naar Nakanoshima eiland waar we een fiets huren voor 4 uur en een deel van het eiland bekijken. Oki shrine en ook hier een kliffenkust met die mooie achtergrond. Om ca. 15:00 de ferry op naar het vaste land en hier heb ik weer tijd om wat te schrijven.

• 17 Mei 2014 - 20:10

Edwin En Jolanda Van Esch:

Hallo Annie en Rinus,
    Geweldig om jullie mooie verslag te lezen.
    Wat een ervaringen doen jullie op. We moeten ook wel lachen om het feit dat het hardlopen toch steeds weer even terugkomt, ondanks jullie enerverende activiteiten. dit geeft nog steeds even het rustpuntje.
    We lezen tussen alle regels door dat het een prachtig land is Japan, jullie omschrijving van de natuur en de wandeltochten. Ook de uitleg als er weer wat mis gaat in de taal, of juist het begrijpen van de bevolking. Er volgen weer veel levenslessen.....
    We willen jullie nog een hele fijne tijd samen toewensen, geniet nog erg van de mooie reis verder. Fijn dat we weer mochten meelezen.

Lieve groet van ons,

Edwin en Jolanda

• 17 Mei 2014 - 21:26

Sjan:

Dank voor de felicitatie, en dank voor weer de mooie verslagen.
    Prachtig om te lezen wat jullie weer gezien, en meegemaakt hebben.
    Daar kan ik dan weer erg van genieten.
    Hoe spreek je in s-hemelsnaam al die namen uit?
    Hou het goed samen.
    Dikke knuffel,
    Jan Sjan.

• 23 Mei 2014 - 22:51

Marij:

De verhalen blijven leuk om te lezen, geniet van jullie verdere reis door Japan.